Losse gewichten of apparaten: wat is beter wanneer je zwanger bent?

Vol goede moed stap je de sportschool binnen. Je bent er helemaal klaar voor om fit te worden nu je zwanger bent. Als je de zaal instapt zie je een oerwoud aan apparaten staan en achterin de gym liggen rijen losse gewichten. Wat te doen? Is het veiliger om te trainen met apparaten nu je zwanger bent? Of kan je beter met losse gewichten en je eigen lichaamsgewicht trainen?

Apparaten: de voor- en nadelen

Voordelen:

  • Makkelijk om te leren gebruiken. Je kijkt naar het plaatje op het apparaat om te zien wat je moet doen. Vervolgens stel je het apparaat in op de juiste hoogte en duwen en trekken maar. Easy does it. En het is natuurlijk ook fijn dat je zwangere lijf lekker wordt ondersteund.
  • Eenvoudig om één spiergroep te isoleren. In een apparaat word je van alle kanten ondersteund waardoor je heel specifiek één spiergroep kunt isoleren. Dat betekent dat je één bepaalde spiergroep al het werk laat doen, bijvoorbeeld alleen je bovenbeenspieren. Heel handig als je een specifieke plek in je lijf sterker wilt maken.
  • Handig bij revalidatie. Doordat je met een apparaat heel goed kunt isoleren, kun je goed een bepaalde spiergroep trainen die extra aandacht nodig heeft, bijvoorbeeld omdat je daar geblesseerd bent geweest. Ook kan je makkelijk om een blessure heen trainen met een apparaat.

Nadelen:

  • Niet functioneel voor zwangere mama’s. Apparaten maken je absoluut sterker, maar je traint niet waar je lijf voor is gemaakt: vrij bewegen. Je traint met apparaten niet de alledaagse bewegingen die je als zwangere mama elke dag maakt (lees in ons gratis e-book alles over deze bewegingspatronen).
  • Je leert niet om je lijf te stabiliseren. Het bewegingspatroon in een apparaat is vast, je hoeft dus zelf niks te stabiliseren. Alle spiertjes die jouw lichaam tijdens het maken van alledaagse bewegingen ondersteunen worden niet getraind bij het gebruik van een apparaat.
  • Je traint niet een juiste lichaamshouding. Zoals gezegd word je in een apparaat van alle kanten ondersteund. Hierdoor train je niet een juiste lichaamshouding tijdens het maken van bewegingen.

Losse gewichten: de voor- en nadelen

Voordelen:

  • Je kunt vrij bewegen. Je bewegingspatroon wordt niet beperkt door een apparaat. Hierdoor kan jouw lijf doen waar het voor is gemaakt: vrij bewegen. Je kunt dus goed alle functionele, alledaagse bewegingen die je maakt als mama (to be) trainen.
  • Je moet meer stabiliseren. Omdat je helemaal vrij kan bewegen moet je zelf je lijf stabiliseren. Hierdoor gebruik je tijdens het bewegen meer spieren, dus je krijgt meer ‘waar voor je geld’. Dit stabiliseren is ook goed voor gezonde en goed functionerende gewrichten.
  • Aanleren van een juiste lichaamshouding. Vrij kunnen bewegen heeft als bijkomend voordeel dat je een juiste lichaamshouding kunt trainen.

 Nadelen: 

  • Kost meer tijd om te leren. Trainen met losse gewichten is lastiger om te leren. Het aanleren van een goede techniek kost tijd. Neem dus voldoende tijd om een oefening goed onder de knie te krijgen en loop niet te hard van stapel.
  • Grotere kans op blessures wanneer je een oefening niet goed doet. Wanneer je niet een goede vorm gebruikt wanneer je met losse gewichten traint dan is de kans op blessures aanwezig. Zeker nu je lijf lekker losjes is door alle hormonen. Oefen daarom altijd eerst je vorm voordat je zwaarder gaat trainen.

Zowel trainen met apparaten als trainen met losse gewichten heeft voor- en nadelen. Dus wat is beter tijdens de zwangerschap? Wanneer je met losse gewichten traint, moet je zelf je lijf stabiliseren en zorgen voor een goede lichaamshouding. Je hebt dan namelijk geen apparaat die dit voor je doet. En dat maakt vrij bewegen wel een stukje moeilijker. Maar als jij met zware boodschappentassen moet sjouwen dan heb je ook niet een rugsteun die je rug ondersteuning geeft. Oftewel, trainen met apparaten is niet heel erg functioneel voor mama’s in spe, want daarmee train je niet de bewegingen die je elke dag maakt.

 Wanneer je traint met apparaten hoef je niet zelf je lijf te stabiliseren. Ook leer je met een apparaat niet wat de juiste lichaamshouding is tijdens bewegingen die je elke dag maakt. En juist dit heb je zo hard nodig wanneer je zwanger bent. Je lijf is namelijk continu aan het veranderen. Als je dan niet een juiste lichaamshouding traint en niet leert om je veranderende lijf te stabiliseren, kan dit leiden tot allerlei zwangerschapskwaaltjes en pijntjes.

Ons advies
Bij Training for Mamas werken wij vrijwel uitsluitend met losse gewichten, elastieken en eigen lichaamsgewicht. Het aanleren van een goede lichaamshouding en het leren stabiliseren van het lijf staat centraal tijdens onze trainingen, omdat dit veel zwangerschapskwaaltjes en pijntjes voorkomt. Apparaten zijn niet slecht en kunnen heel handig zijn, alleen hebben ze minder voordelen voor zwangere mama’s dan vrij bewegen. Daarom adviseren wij mama’s to be dus om vooral te trainen met hun eigen lichaamsgewicht, elastieken en losse gewichten.

Wil jij veilig trainen nu je zwanger bent? Download dan gratis dit E-book!

Schrijf een reactie

* Verplichte velden