Wat is jouw optimale lichaamshouding?

“Denk aan je lichaamshouding!”, bulderde de sergeant-majoor.
“Kin omhoog! Borst vooruit!”
“Kijk alsof elke vrouw zwanger van je wil worden!”


Angstvallig duwde ik mijn kippenborstje en haarloze kin de lucht in. Een pijnlijke holle rug was het gevolg. Kijken alsof iedere vrouw zwanger van me wilde worden vond ik als twintiger een lastige. Moest ik zwoel kijken? Of juist stoer? Ik ben er nooit achter gekomen.

Waar ik wel achter ben gekomen, is dat de lichaamshouding waar de sergeant-majoor het over had, niet de meeste optimale is. Verre van zelfs. Wat is dan wel een optimale lichaamshouding? En bestaat de perfecte lichaamshouding? Dat ga ik je in deze blog haarfijn uitleggen.

De perfecte lichaamshouding

Nee, een ballerina heeft niet per se de perfecte lichaamshouding. Nope, een topmodel ook niet. De perfecte lichaamshouding bestaat simpelweg niet. We zijn allemaal net even anders gebouwd. Wat optimaal is voor jou, is niet optimaal voor mij.

Wat is dan de optimale lichaamshouding?

Dat is de houding waarin jij pijnvrij en efficiënt kan bewegen tijdens het sporten en je dagelijkse bezigheden. Deze houding kan veel klachten voorkomen.

Je hoeft niet te streven naar een ideaalplaatje. Wel naar de meest optimale lichaamshouding voor jou. De meest optimale lichaamshouding is wanneer je ribbenkast omlaag is en recht boven je heupen zit. Je bekken moet zich in een neutrale positie bevinden, dus niet naar voren of naar achteren zijn gekanteld.

Waarom is dat dan optimaal?”

Omdat dan je middenrif recht boven je bekkenbodem zit. Hierdoor kan je core optimaal functioneren. In deze houding kan je namelijk beter ademhalen en kan je je lijf goed stabiliseren. Ook wordt in deze positie de druk op je bekkenbodem gelijkmatig verdeeld. Dit voorkomt bekkenbodemklachten.

Heb jij wel eens last van je rug?

Dikke kans dat dit te maken heeft met jouw lichaamshouding. Wanneer je lichaamshouding niet optimaal is dan ontstaat er druk op je ruggengraat en dit kan pijn veroorzaken.

Een optimale houding zorgt ervoor dat je ruggengraat zich in een neutrale positie bevindt. Hierdoor komt er minder druk op je ruggengraat. Zo voorkom je dus rugklachten en het zorgt ervoor dat jij efficiënt kan bewegen.

C:\Users\Jorn\Desktop\Training For Mamas\TfM 10-weeks programma\Neutral-spine.png
Rechts een neutrale ruggengraat. De bekken bevindt zich ook in een neutrale positie.

Borst vooruit, kin omhoog

Heel vaak zie ik mama’s die hun borst naar voren duwen. Ik veroordeel je niet, deed ik ook toen de sergeant-majoor me dat opdroeg. De ribben komen hierdoor omhoog en wijzen naar voren in plaats van omlaag. Dit verandert de drukverdeling in je lijf. Veel van deze druk wordt dan opgevangen door je onderrug. En geloof me, dat vind je onderrug niet leuk want die heeft pijn.

Ook binnen in je lijf kan de drukverdeling door deze ribpositie veranderen. De druk op je rechte buikspieren (en dus de linea alba) wordt een stuk groter en dit kan een diastase weer verergeren. Wat dat precies is en wat je eraan kan doen lees je hier.

Verdeel de druk in je lijf dus goed en hou je ribbenkast omlaag.

Ribbenkast omlaag versus ribbenkast omhoog

Links is de ribbenkast omlaag, rechts wijst de ribbenkast omhoog.

De perfecte lichaamshouding bestaat niet

De optimale lichaamshouding wel. En dat is niet hoe ik volgens de sergeant-majoor moest gaan staan. Toch betekent een optimale lichaamshouding niet dat je de hele dag met een neutrale ruggengraat moet staan. Je ribbenkast hoeft ook niet altijd recht boven je heupen te zijn.

“Huh, maar net zei je van wel. Ik snap het niet meer…”

Oké, je ribbenkast omlaag en boven je heupen houden is een goed uitgangspunt. Dit is zeg maar de basis. Maar het beste voor je lijf is variatie in de bewegingen die je maakt. Je hoeft dus zeker niet de hele tijd je ruggengraat in een neutrale positie te houden en je schouderbladen naar elkaar toe te trekken.

Beweeg veel en gevarieerd als je je lijf gezond wilt houden. Je lichaamshouding wordt continu aangepast aan de beweging die je gaat maken. Als je veel gevarieerd beweegt, dan varieert de ‘optimale’ lichaamshouding ook.

Zo vind je ‘m

Wacht, misschien is het handig als ik je de optimale lichaamshouding zien. In onderstaand filmpje laat ik zien welke lichaamsposities vaak voorkomen en hoe jij je optimale lichaamshouding kan vinden.

Toch nog vragen over de optimale lichaamshouding? Stel ze in de comments. Of volg mijn online programma Gezond, fit & zwanger. Wil je liever dat ik met je meekijk? Kom dan trainen bij Training for Mamas in Amsterdam.


Schrijf een reactie

* Verplichte velden